« ジャストシステムのInternet DiskをWeb DAVとして使う | トップページ | 01月27日のココロ日記(BlogPet) »

2009年1月26日 (月)

Seagate 問題: まとめ 2009/01/26 15:30

2009/01/26 15:30時点でのまとめ
なお、Diamond Max 22については、なじみがないので記述を省いてます。
(2009/01/26 18:00 現象について加筆しました)


Barracuda 7200.11でどういう問題が発生しているのか?
・1.5TB HDDでのライトキャッシュにおける問題
・いろんな機種での電源ON時にHDDが認識できなる問題


1.5TB HDDでのライトキャッシュにおける問題
対象機種は?
・ST31500341AS firmware version SD1Aより前のもの
・ST31500341AS firmware version CC1Hより前のもの

どういう現象が発生するのか?
・30秒くらいアクセスが止まる(プチフリーズとか表現される)

どういう場合に発生するか?
・低速で長時間にわたる書き込みを行っている場合

一時的に対処する方法はあるか?
・ライトキャッシュを無効にする

ちゃんとした対応は?
・firmware バージョンをSD1AもしくはCC1H以降にアップデートすること

アップデートの方法は?
・アップデートツールは一般公開されていない。SEAGATEにサポートメールを送るともらえる。
・怪しげな入手方法で取得したアップデータにより壊れたという事例もあるので注意。

いろんな機種での電源ON時にHDDが認識できなる問題
対象機種は?
・下記型番のfirmware SD??であるものの一部(CC??,LC??は対象外)
ST31500341AS, ST31000333AS, ST3640323AS, ST3640623AS, ST3320613AS, ST3320813AS, ST3160813AS
・下記型番のfirmware SD15~SD19の一部(SD1Aは修正済み,CC??とAD14は対象外)
ST31000340AS, ST3750330AS, ST3750630AS, ST3640330AS, ST3640530AS,ST3500320AS, ST3500620AS, ST3500820AS
・下記型番のfirmware SN06より前のものの一部(SN06は修正済み)
ST31000340NS, ST3750330NS, ST3500320NS, ST3250310NS

「~の一部」ってどういうこと?
・すべてが対象ではなく、ある特定のロットでのみ発生する現象。
・シリアル番号によって対象かどうかは判断できる。[チェックページ]


どういう現象が発生するのか?
・BIOSから認識するものの容量が0MBと認識される(LBA=0問題)
・BIOSから認識されないorBusyとなる(BSY問題)
・両方併せてBRICKED(レンガ化=漬け物石=使えない固まり)と言われることもある。

どういう場合に発生するのか?
・電源を入れる際。(つまり動かしっぱなしなら問題は起きない)

発生する確率はどれくらいあるのか?
・Seagate社公式の見解としては、通常の不良率の範囲内に収まるものであり、特に異常なほど壊れやすくなっていると言うわけではない。
・通常のRMAとして本来は対処するものだが、不良率を下げたいという顧客要望により今回はアップデータを提供する。
・Seagate社としてはアップデートを推奨するものではない。

一時的に対処する方法はあるのか?
・ディスクの電源を切らない。(電源ON時に発生する可能性があるため)

認識しなくなったら対処の方法はあるのか?
・ハードディスク内部にデータ自体は残っており、削除はされていない。
・再認識させる方法はあるらしいが、現状では一般公開はされていない。
 (HDDにシリアルで接続して、直接コマンドを入力すると再認識できるらしい)

ちゃんとした対応は?
・firmwareバージョンをアップデートすること。
・このアップデートはあくまで電源ON時に認識しなくなる可能性があることに対するもので、そのリスクを下げるためのもの。

アップデートツールの入手方法は?
・機種にあわせたページからダウンロード。ものによってはメールで入手。
Firmware Update for ST31500341AS, ST31000333AS, ST3640323AS, ST3640623AS, ST3320613AS, ST3320813AS, ST3160813AS [207957]
Firmware Update for ST3500320AS, ST3640330AS, ST3750330AS, ST31000340AS [207951]
Firmware Update for ST3250310NS, ST3500320NS, ST3750330NS, ST31000340NS [207963]

アップデートトラブルシューティング
・アップデートの際は、該当機種だけつなぎましょう
他のものをつないでいると、そちらまでアップデートをかけようとしてしまいますので、外しておきましょう。


BRICKEDの原理について、いろいろ非公式情報あるみたいだけど?
・非公式情報のまとめ
・ログ領域が0~320まであり、数日に1つの割合で増えていく。
・320まで行くと0に戻るが、320に行った段階で電源を落とすと0に戻らなくなる。
・これが原因で認識しなくなる。
・このため320回中、1回発生する、といえる。こういうと多く見える。
・でも、これ、パーセンテージに直すと0.3125%。少なく見えない?
・結局は見せ方の問題でしかない気が・・・
・そもそもディスクなんて毎日クラッシュする可能性を秘めているわけで・・・なんてね


以下は現時点での公式ページからのコピー

--------------------------------------------------
Firmware Recommendations for Barracuda 7200.11, ES.2 SATA, and DiamondMax 22 Drives [207931]

A firmware issue has been identified that affects a small number of Seagate Barracuda 7200.11 hard drive models which may result in data becoming inaccessible after a power-off/on operation. The affected products are Barracuda 7200.11, Barracuda ES.2 SATA, and DiamondMax 22.

Based on the low risk as determined by an analysis of actual field return data, Seagate believes that the affected drives can be used as is. However, as part of our commitment to customer satisfaction, Seagate is offering a free firmware upgrade.

Please see below for instructions.

In the unlikely event your drive is affected and you cannot access your data, the data still resides on the drive and there is no data loss associated with this issue. If your drive is no longer accessible, click here to contact us directly for further assistance.

Please use the following tools and instructions to determine if you have one of the affected products. If your drive is affected, we recommend that you update the firmware on the disk drive to prevent this condition.

Follow these steps to determine if a firmware update is necessary for your drive:

1. Click here for instructions on how to determine your model and serial number.

2. Click here to use the model number check utility.

3. Click here to use the serial number check utility.

4. Download Firmware:

If both the model number and serial number check utilities advise you to update your firmware, choose your model from the following table for further instructions:

Barracuda 7200.11
ST31000340AS, ST3750330AS, ST3750630AS, ST3640330AS, ST3640530AS,ST3500320AS, ST3500620AS, ST3500820AS
ST31500341AS, ST31000333AS, ST3640323AS, ST3640623AS, ST3320613AS, ST3320813AS, ST3160813AS


Barracuda ES.2 SATA
ST31000340NS, ST3750330NS, ST3500320NS, ST3250310NS

DiamondMax 22
STM31000340AS, STM3750330AS, STM3500320AS
STM31000334AS, STM3320614AS, STM3160813AS


If you need assistance updating your firmware you can email us directly at disksupport@seagate.com

Please include the following disk drive information: serial number, model number, and current firmware revision.

We will respond to your email request with appropriate instructions.
--------------------------------------------------

--------------------------------------------------
Firmware Update for ST3500320AS, ST3500620AS, ST3500820AS, ST3640330AS, ST3640530AS, ST3750330AS, ST3750630AS, ST31000340AS [207951]

!!WARNING!!
If the firmware upgrade installation instructions are not followed properly the firmware upgrade could be data destructive and/or render your hard drive inoperable. As Seagate does not warrant the data on your drive, In addition to regular back-ups, if possible, your data should be backed up before upgrading the drive firmware. Additional information on backing-up the contents of your drive can be found at www.seagate.com. Though this firmware upgrade to your product is a change to the product the terms and conditions of your Seagate warranty for the product will remain effective to its normal expiration. For other warranties on your product please consult the warranty documentation provided by your supplier.

This article applies to the following models:

Drive Family
Seagate Barracuda 7200.11
Firmware Affected
SD15, SD16, SD17, SD18, SD19

Models Affected
ST3500320AS, ST3500620AS, ST3500820AS

ST3640330AS
Please contact support at disksupport@seagate.com for update.
ST3640530AS
Please contact support at disksupport@seagate.com for update.

ST3750330AS, ST3750630AS, ST31000340AS

Please verify your drive model number, serial number, and firmware revision using the Drive Detect software.

If your drive matches one of the models listed in this article and does not match any of these versions of firmware, please call us at 1-800-SEAGATE.

The download is an ISO image which will create a bootable CD. For instructions on how to create a bootable CD please see: How to burn an .iso image onto a CD.
--------------------------------------------------


--------------------------------------------------
Firmware Update for ST31500341AS, ST31000333AS, ST3640323AS, ST3640623AS, ST3320613AS, ST3320813AS, ST3160813AS [207957]

!!WARNING!!
If the firmware upgrade installation instructions are not followed properly the firmware upgrade could be data destructive and/or render your hard drive inoperable. As Seagate does not warrant the data on your drive, In addition to regular back-ups, if possible, your data should be backed up before upgrading the drive firmware. Additional information on backing-up the contents of your drive can be found at www.seagate.com. Though this firmware upgrade to your product is a change to the product the terms and conditions of your Seagate warranty for the product will remain effective to its normal expiration. For other warranties on your product please consult the warranty documentation provided by your supplier.

This article applies to the following models:

Drive Family
Seagate Barracuda 7200.11

Models Affected

ST31500341AS
ST31000333AS
ST3640323AS, ST3640623AS
ST3320613AS, ST3320813AS, ST3160813AS


Please verify your drive model number, serial number, and firmware revision using the Drive Detect software.

* Note: If your drive has CC or LC firmware, your drive is not affected and no further action is required. Attempting to flash the firmware of a drive with CC or LC firmware will result in rendering your drive inoperable.

The download is an ISO image which will create a bootable CD. For instructions on how to create a bootable CD please see: How to burn an .iso image onto a CD.
--------------------------------------------------


--------------------------------------------------
Firmware Update for ST3250310NS, ST3500320NS, ST3750330NS, ST31000340NS [207963]

!!WARNING!!
The software and information in this article could be data destructive and/or render your hard drive inoperable if not followed carefully. It is always recommended to keep a backup of critical data.

This article applies to the following models:

Drive Family
Seagate Barracuda ES.2
Models Affected
ST3250310NS
ST3500320NS
ST3750330NS
ST31000340NS

Recommended Firmware Update
SN06 is the latest firmware *


Please verify your drive model number, serial number, and firmware revision using the Drive Detect software.

*Please email discsupport@seagate.com to request a firmware upgrade if your drive is on a release earlier than SN06.

Please include "ES.2" in the subject line of your email request for proper routing.

--------------------------------------------------

|

« ジャストシステムのInternet DiskをWeb DAVとして使う | トップページ | 01月27日のココロ日記(BlogPet) »

ストレージ」カテゴリの記事

ハードウェア」カテゴリの記事

コメント

コメントを書く



(ウェブ上には掲載しません)


コメントは記事投稿者が公開するまで表示されません。



トラックバック

この記事のトラックバックURL:
http://app.f.cocolog-nifty.com/t/trackback/522499/27479568

この記事へのトラックバック一覧です: Seagate 問題: まとめ 2009/01/26 15:30:

« ジャストシステムのInternet DiskをWeb DAVとして使う | トップページ | 01月27日のココロ日記(BlogPet) »